عکس پیش‌فرض نوشته

در مطلب قبل ( آموزش نصب درایور هدربرد AT91SAM256 ) چگونگی نصب درایور و اتصال این هدربرد را آموزش دادیم و حتی به روش آماده سازی هدربرد برای پذیرفتن برنامه اشاره کردیم.

آموزش پروگرام کردن هدربرد AT91SAM256

 

در این مطلب می خواهیم دو نرم افزار برای پروگرام کردن این میکرو معرفی کنیم:

1-نرم افزار SAM-BA

2-نرم افزار SAM-PROG

 

نرم افزار SAM-BA را می توانید از مقاله آموزش نصب درایور هدربرد دانلود کنید. نرم افزار SAM-PROG به صورت خودکار با نرم افزار SAM-BA نصب می‌گردد.

 

1- پروگرام کردن با نرم افزار SAM-PROG :

ابتدا نرم افزار را نصب کرده و آن را اجرا می کنیم. سپس هدربرد را به سیستم متصل نموده و آن را روشن می کنیم.

قبل از روشن کردن هدربرد، اگر به صفحه نرم افزار نگاه کنید ، متوجه می شوید که دکمه Write Flash غیر فعال می باشد و زمانی که هدربرد روشن می شود ، آن دکمه فعال می شود.(اگر دکمه فعال نشد، بدانید که درایور آن را ، به درستی نصب نشده است.)

بعد از فعال شدن دکمه، شما باید فایل Bin برنامه خود را در نرم افزار Browse کنید و سپس دکمه Write Flash را بزنید.

به این طریق برنامه بر روی میکرو پروگرام می شود.

 

2- پروگرام کردن با نرم افزار SAM-BA :

برای استفاده از نرم افزار SAM-BA باید دقت داشته باشید که حتما کریستال استفاده شده برای میکرو، فرکانس 18.432 مگا هرتز را داشته باشد وگرنه شما نمی توانید از این نرم افزار استفاده کنید.

ابتدا هدربرد را روشن نمایید و سپس نرم افزار را اجرا نمایید.

سپس پورت مربوط به هدربرد را انتخاب کنید و در قسمت پایین نوع میکرو را انتخاب کنید. (در این هدربرد شما باید گزینه at91sam7x256-ek را انتخاب کنید.)

بر روی دکمه Connect کلیک کنید تا وارد صفحه بعدی شود.

در قسمت Send File Name فایل برنامه خود را که با پسوند Bin است قرار دهید و سپس دکمه Send File را بزنید تا برنامه پروگرام شود.

 

نرم افزار SAM-BA امکانات بیشتری را به شما ارائه می دهد ولی اگر می خواهید فقط برنامه خود را بر روی میکرو پروگرام کنید، از نرم افزار SAM-PROG استفاده کنید.