عکس پیش‌فرض نوشته

VHDL یک زبان توصیف سخت افزار است که برای توصیف سخت افزار از سطوح انتزاع تا پیاده سازی فیزیکی استفاده می شود.

VHDL حاصل کار وزارت دفاع آمریکا در دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی می باشد.

کاربرد VHDL از ابتدا به سرعت افزایش یافت و در حال حاضر چندین هزار طراح در سراسر جهان برای ایجاد محصولات الکترونیکی پیچیده از آن استفاده می کنند.

Learning-VHDL

 

VHDL زبانی قدرتمند با سازه های زبانی متعددی است که قابلیت توصیف رفتارهای پیچیده را دارند. یادگیری تمام ویژگی های VHDL کار ساده ای نیست.

اصطلاحات VHDL :

— موجودیت (Entity) : تمام طرح ها بر اساس موجودیت بیان می شود. موجودیت بنیادی ترین جزء در یک طرح است.بالاترین سطح طراحی، موجودیت سطح بالا است. اگر طرح سلسله مراتبی باشد، توصیف های سطح بالا توصیف های سطح پایین تری در خود خواهد داشت. این توصیف ها موجودیت سطح پایین می باشند که در توصیف موجودیت سطح پایین قرار می گیرند.

— معماری (architecture) : تمام موجودیت های قابل شبیه سازی یک توصیف معماری را دارند. معماری، رفتار موجودیت ها را بررسی می کند. هر موجودیت می تواند چندین معماری داشته باشد. یک معماری می تواند رفتاری باشد در حالی که دیگری می تواند توصیف ساختاری طرح می باشد.

— آرایش (configuration) : برای اتصال یک نمونه قطعه به یک زوج موجودیت – معماری از دستور آرایش استفاده می شود. آرایش را می توان به عنوان لیست قطعات یک طرح تصور کرد. آرایش مانند لیستی که قطعات مورد استفاده برای هر بخش از طرح را مشخس می کند، رفتار مورد استفاده برای هر موجودیت را توصیف می نماید.

— بسته (package) : هر بسته مجموعه ای از انواع داده متداول و زیر برنامه های استفاده شده در یک طرح است. بسته را مانند جعبه ابزاری تصور کنید که حاوی ابزاری برای ساختن طرح ها است.

— گذرگاه (bus) : نوعی خاصی از سیگنال است.

— خصوصیت (attribute) : خصوصیت داده ای است که به اشیاء VHDL ضمیمه می شود یا برای آنها از قبل تعریف شده است. قابلیت اندازه گیری جریان یک بافر یا حداکثر دمای کاری یک قطعه مثال هایی از خصوصیت می باشد.

— ژنریک (generic) : یک اصطلاح VHDL برای پارامترهایی است که اطلاعات را به یک موجودیت می فرستد.

— پروسس (process) : واحد اصلی اجرا در VHDL است.تمام کارهایی که در شبیه سازی یک توصیف VHDL انجام می شوند به یک یا چند پروسس شکسته می شوند.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.