عکس پیش‌فرض نوشته

اترنت درحالت کلی ضابطه ای در شبکه هاست و اترنت صنعتی که بر اساس استاندارد IEEE802.3 استوار است.

Industrial Ethernet 

ویژگی هایی برای کاربرد در محیط های صنعتی دارد. اترنت صنعتی به لحاظ اجراء تفاوت چندانی با شبکه های عادی ندارد و در مقایسه با شبکه AS و profibus در سطوح بالاتری قرار گرفته و گسترش می یابد.

به عبارت دیگر در حالی که شبکه AS در سطح حسگرها و محرک ها در محیط صنعتی گسترش می یابد، پروفی باس در سطح وسیعتر یعنی سالن تولید (محوطه) توسعه یافته و معمولا چندین شبکه AS به آن متصل می باشد و به همین ترتیب اترنت صنعتی شبکه ای وسیعتر را که به داخل سالن تولید گسترش یافته و معمولا به قسمت های اداری و مدیریتی توسعه می یابد، در بر می گیرد.

شبکه های اترنت با رسانه های الکتریکی معمولا با کابل سه محوره و پیکربندی کلاسیک باس برپا می شود. در این حال شبکه معمولا از قسمت های مستقل که طول هر قسمت بیش از 500 متر نیست تشکیل شده است.

در شبکه های صنعتی امروزی معمولا به جای کابل سه محوره از کابل دو سیمه به هم تابیده شده استفاده می شود.

اجزاء اصلی شبکه های صنعتی کم و بیش شبیه به اجزاء و قطعاتی است که در مورد شبکه های معمولی کامپیوتری و پروفی باس استفاده می شود.

حال به شرح قطعات و عناصر جزئی ای که بیشتر برای اتصال به کابل شبکه یا اتصال شبکه ها و قسمت ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد می پردازیم.

این قطعات هرچند ساده و متداول و معمول هستند، اما آشنایی با آنها به دلیل استفاده زیادشان، بسیار مهم است.

 

1-متصل ساز ایستگاه به کابل:

برای اتصال ایستگاه به کابل شبکه از ترانسیور استفاده می کنیم.

متصل ساز علاوه بر اتصال ایستگاه به کابل، آن را از شبکه ایزوله می کند و بدین ترتیب ایستگاه را در برابر خطرات اضافه ولتاژ ایمن می سازد. پوشش مناسب ترانسیور که معمولا به صورت آلومینیوم تزریقی است، آن را از نفوذ رطوبت و گرد و غبار مخرب که در محیط های صنعتی فراوان است محفوظ می دارد.

 

2-کابل متصل ساز ایستکاه به ترانسیور:

اتصال ایستگاه ها به تراسیور توسط کابل متصل ساز انجام می شود.

این کابل از یک اتصال گر 15 پینی نر در یک سر و یک اتصال گر 15 پینی ماده در سر دیگر تشکیل شده است.

 

3-اتصال گر هم محور و مقاومت انتهایی:

برای متصل کردن کابل دو قسمت از یک شبکه به یکدیگر، از اتصالگر هم محور استفاده می کنیم.

برای جلوگیری از انعکاس، انتهای باز کابل شبکه باید به مقاومت انتهایی ختم شود. مقاومت انتهایی معمولا یک مقاومت 50 اهمی است. مقاومت انتهایی برای سهولت اتصال به کابل به صورت اتصال گر هم محور ساخته می شود.

 

4-تکرار کننده:

برای اتصال قسمت ها  در شبکه و افزایش طول باس از تکرار کننده استفاده می کنیم.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.