عکس پیش‌فرض نوشته

در این مطلب می خواهیم به آشنایی پاره ای از اجزاء شبکه های صنعتی و کنترل توزیع شده بپردازیم.

درواقع می خواهیم یاد بگیریم که چگونه می توان با استفاده از اجزاء و عناصر گوناگون، اصول و دانش های قبلی را به صورت شبکه صنعتی پیاده نمود و از طریق آن به کنترل فرآیند با روش توزیع شده پرداخت.

Components Of Industrial Networks

مدول اتصال نوری :

با استفاده از OLM می توان شبکه پروفی باس را به صورت باس، حلقه یا ستاره برپا نمود.

OLM ها معمولا به صورت سه یا چهار کاناله می سازند. نوع سه کاناله دارای یک جفت محل اتصال فیبر نوری برای اتصال گرهای استاندارد است. این مدول اساسا برای اتصال دو قسمت پروفی باس RS485 یا ایجاد ساختار یک حلقه مناسب است.

نوع چهارکاناله دارای دو جفت محل اتصال فیبر نوری است و با استفاده از آن می توان ساختارهای خطی یا حلقوی افزونه ، همچنین ساختار ستاره ای را تولید نمود. بعضی از OLM ها دارای توانایی تکرار کنندگی  نیز می باشند.

 

پلاگ های اتصال نوری OLP :

OLP وسیله اتصال ساده ای برای برپایی شبکه حلقوی نوری است.

با استفاده از کابل فیر نوری پلاستیکی و OLP به سادگی و به سرعت می توان یک شبکه حلقوی ارزان برپا نمود. به هر حلقه نوری پروفی باس می توان تا 10 برده را متصل نمود و برای اتصال هر برده نیاز به یک OLP می باشد، به عبارت دیگر در هر حلقه تا 10 اتصال OLP می توان استفاده نمود.

اتصال آقاها و قسمت ها به حلقه نیز توسط OLP ها انجام می شود.

 

نرم افزار تشخیص و عیب یابی :

برای عیب یابی و جستجو در شبکه هایی که بر اساس استاندارد پروفی باس برپا شده است نرم افزارهایی وجود دارد.

این نرم افزارها صرفنظر از نام یا کمپانی عرضع کننده شان معمولا قابل نصب و پیاده سازی بر روی PC های متداول می باشند، برای اتصال PC به شبکه فقط نیاز به کارت ریزپردازنده ارتباطی CP است.

نمونه ای از این نرم افزار به نام SCOPE توسط کمپانی زیمنس ارائه گردیده است.

 

دستگاه تشخیص عیب سخت افزاری :

از دستگاه آزمایش سخت افزاری برای آزمایش خطوط پروفی باس، واسط RS485 و همچنین آزمایش دسترسی به برده ها در شبکه می توان استفاده نمود.

استفاده از این دستگاه در مراحل نصب و راه اندازی شبکه می تواند صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه به دنبال داشته باشد.

همچنین در حین کار عادی شبکه، در صورت وقوع عیب، این دستگاه به عیب یابی سریع و تعیین نقطه عیب کمک فراوانی می کند.

این دستگاه قادر به تعیین قطع شدگی کابل یا اتصال کوتاه آن می باشد. همچنین طول کابل شبکه را نیز تعیین می کند. مشخص کردن تقطه تولید انعکاس توانایی دیگر این دستگاه است.

با استفاده از این دستگاه می توان تعداد برده های موجود در شبکه و همچنین نشانی هر یک از آن ها را نیز مشخص نمود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.