عکس پیش‌فرض نوشته

به منظور انجام عمل دانلود (انتقال برنامه از کامپیوتر به PLC ) و نیز آپلود (انتقال برنامه از PLC به کامپیوتر ) باید ابتدا یک ارتباط بین PLC و کامپیوتر ایجاد نمود.

Siemens PLC PC

این ارتباط را می توان از طریق شبکه صنعتی MPI یا برخی دیگر از شبکه هایی که PLC های زیمنس پشتیبانی می نمایند، از قبیل Profibus و اترنت صنعتی انجام داد که ما در اینجا به بررسی و برقراری ارتباط از طریق شبکه صنعتی MPI را که با اتصال به پورت MPI روی CPU صورت می گیرد را بررسی خواهیم کرد.

 

استفاده از PG

PG، لپ تاپ صنعتی اختصاصی زیمنس می باشد که دارای نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای کار با PLCهای زیمنس می باشد. PG مجهز به کارت های مختلف شبکه بوده و در صورت استفاده از آن نیازی به استفاده از تجهیزات اضافه نیست و به راحتی می توان توسط آن به PLC متصل شده و عمل برنامه ریزی را انجام داد.

عیب PG گران بودن آن است، لذا در عمل به ندرت از آن استفاده می شود.

 

استفاده از PC Adapter

یکی دیگر از روش های ارتباط بین کامپیوتر و PLC، استفاده از تجهیزی به نام PC Adapter است. این تجهیز دارای دو پورت می باشد  که یکی از آنها به پورت MPI روی CPU متصل شده و پورت دیگر که معمولا به صورت USB است، به پورت USB کامپیوتر متصل می شود.

 

مزیت PC Adapter این است که اولا قابل حمل است و آن را می توان به کامپیوترهای مختلف متصل نمود و ثانیا برای لپ تاپ تیز قابل استفاده می باشد. البته باید توجه نمود که استفاده از PC Adapter یک راه حل موقت برای برقراری ارتباط بین PLC و کامپیوتر می باشد، زیرا طول سیم آن کوتاه بوده و سرعت های بالا را نیز پشتیبانی نمی کند. از این رو می توان از کارت های شبکه ای که در کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می گردند، استفاده کرد.

 

استفاده از کارت های قابل نصب در PC

همان طور که گفتیم، استفاده از PC Adapter با محدودیت هایی همراه است که از جمله آن طول کوتاه سیم آن و نیز عدم پشتیبانی از سرعت های بالا می باشد. در این شرایط می توان از کارت های مخصوصی که برای نصب در کامپیوتر ارائه شده اند استفاده کرد. این کارت ها بر روی مادربرد کامپیوتر نصب شده و دارای پورتی به منظور ارتباط با شبکه های صنعتی MPI و پروفی باس می باشند. برخی از این کارت ها عبارتند از CP5611 و CP5613 که توسط زیمنس ارائه شده اند.

 

استفاده از کارت های قابل نصب در Laptop

مشابه کارت هایی که می توان در کامپیوتر نصب نمود، زیمنس کارت هایی برای نصب در لپ تاپ نیز ارائه نموده است که از جمله آنها می توان به CP5511 و CP5512 اشاره کرد.

این کارت نیز دارای پورت مخصوصی است که می توان توسط آن به پورت MPI روی CPU متصل شد.

 

کابل MPI

در صورت استفاده از کارت شبکه CP5611 و CP5613 و CP5511 باید از کابل مناسب برای برقراری ارتباط استفاده نمود. کابل مناسب برای شبکه MPI، کابل دورشته شیلددار که با نام کابل STP شناخته می شود، است. همچنین باید از کانکتورهای مخصوص ارتباط سریال RS 485 نیز استفاده نمود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.