عکس پیش‌فرض نوشته

انواع حقیقی برای اعلان اشیایی استفاده می شوند که مشابه اعداد حقیقی حسابی می باشند. آنها را می توان برای نمایش اعداد خارج از محدوده مقادیر صحیح و نیز مقادیر کسری استفاده کرد.

 
Learning VHDL

حداقل بازه اعداد حقیقی نیز توسط بسته استاندارد کتابخانه استاندارد مشخص شده و از -1.0E+38 تا +1.0E+38 می باشد. این اعداد به شکل زیر نمایش داده می شوند:

+ or –number.number[E + or – number]

 

حال مثالی می زنیم:

ARCHITECTURE test OF test IS
    SIGNAL a : REAL;
BEGIN
    a <= 1.0;             --ok  1
    a <= 1;               --error  2
    a <= -1.0E10;         --ok   3
    a <= 1.5E-20;         --ok   4
    a <= 5.3 ns;          --error   5
END test;

 

خط 1 نحوه تخصیص یک عدد حقیقی به یک سیگنال از نوع REAL را نشان می دهد. تمام اعداد حقیقی جهت تمایز از مقادیر صحیح یک نقطه اعشار دارند.

خط 2 مثالی از یک تخصیص است که کار نمی کند. سیگنال a از نوع REAL است و بایستی یک مقدار حقیقی به مقدار a تخصیص یابد. مقدار 1 از نوع INTEGER است، بنابراین در این خط یک عدم انطباق بوجود می آید.

خط 3 یک عدد منفی بسیار بزرگ را نشان می دهد کارکترهای عددی سمت چپ کارکتر E ، مانتیس عدد حقیقی و کارکترهای عددی سمت راست آن توان آن را نشان می دهند.

خط 4 نحوه ایجاد یک عدد بسیار کوچک را نشان می دهد. در این مثال توان منفی است بنابراین عدد بسیار کوچک است.

خط 5 نشان می دهد که نمی توان یک نوع TIME را به سیگنال حقیقی تخصیص داد. اگرچه قسمت عددی مقدار شبیه یک عدد حقیقی است، اما به دلیل وجود واحد پس از آن، مقدار از نوع TIME در نظر گرفته می شود.

 

انواع شمارشی

ابزاری بسیار قدرنمند برای مدل سازی انتزاعی می باشند. طراح می تواند برای نمایش دقیق مقادیر مورد نیاز برای یک عملیات مشخص از نوع شمارشی استفاده کند.

تمام مقادیر یک نوع شمارشی توسط کاربر تعریف می شوند. این مقادیر می توانند شناسه ها لیترال های تک کاراکتری باشند.

شناسه مانند یک نام است مثلا x ، abc ، black . لیترال های کاراکتری تک کارکتری هایی می باشند که درون علائم نقل قول قرار می گیرند مانند ‘X’ ، ‘1’ و ‘0’ .

مثلا یک نوع شمارشی برای یک سیستم شبیه سازی چهار ارزشی به صورت زیر است:

TYPE fouval IS (‘X’ , ‘0’ , ‘1’ , ‘Z’)

 

این نوع چهار مقدار لیترال کاراکتری دارد که هر یک از آنها حالت منحصر به فردی را در سیستم چهارارزشی نشان می دهد.

این مقادیر شرایط زیر را نشان می دهند:

 

‘X’   — یک مقدار نامعلوم

‘0’   — یک 0 منطقی یا مقدار نادرست

‘1’   — یک 1 منطقی یا مقدار درست

‘Z’   — یک مقدار سه حالته یا کلکتور باز

 

لیترال های کارکتری برای متمایز شدن از مقادیر صحیح 1 و 0 به صورت ‘1’ و ‘0’ مشخص می شوند. استفاده از 0 و 1 در یک نوع شمارشی خطا است، زیرا مقادیر صحیح می باشند.

کارکترهای X و Z به علائم نقل قول نیاز ندارند  زیرا نوع دیگری را مشخص نمی کنند، اما به خاطر یکنواختی از علائم استفاده شده است.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.