عکس پیش‌فرض نوشته

در این آموزش قصد داریم با استفاده از دستورات ATCommand ماژول ESP8266-01 را راه اندازی کنیم.

برای راه اندازی و ارسال دستورات به ماژول نیاز به یک سری ابزار و نرم افزارهایی می باشد که باید قبل شروع به کار آنها را فراهم کنید.

 ESP8266

همانطور که در مطالب قبلی گفتیم، ماژول ESP8266 با استفاده از پورت سریال فرمان می گیرد و حتی برنامه ریزی هم می شود پس کامپیوتر ما باید پورت سریال داشته باشد اگر ندارد اصلا نگران نباشید زیرا مبدل هایی وجود دارد که پورت USB را به سریال تبدیل می کند

بنابراین اولین ابزاری که لازم داریم یک مبدل USB To Serial هست که باید تهیه شود.

البته مبدل های USB به سریال مخصوص این نوع ماژولها در بازار هست اما دیگر نمی توان آنها را برای کاربردهای دیگر استفاده گرد. پس بهتر است یک مبدل معمولی خریداری یا درست کنید و از طریق آن ماژول را فرمان یا برنامه ریزی کنید.

ابزار بعدی مورد نیاز نرم افزاری است که بتوان فرمان ها را مورد نظر را در آن وارد و به ماژول از طریق پورت سریال ارسال کرد.

یکی از این نرم افزارها، نرم افزار SSCOM می باشد.

برای استفاده از این نرم افزار ابتدا باید مبدل را به کامپیوتر وصل نمایید وگرنه نرم افزار باز نخواهد شد.

پس از اتصال مبدل و بازکردن برنامه باید از قسمت ComNum شماره پورت سریال را انتخاب کنید (جهت فمیدن شماره پورت به Device Manager ویندوز مراجعه کنید) و BaudRate را روی 115200 قرار دهید و روی گزینه Open Com کلیک کنید.

با این کار پورت سریال با سرعت 115200 باز خواهد شد و می توانید به تبادل داده بپردازید.

اگر با خطا مواجه شدید بررسی کنید که درایور مبدل به درستی نصب شده باشد و یا یک بار مبدل را قطع و وصل کنید و مجدد امتحان کنید.

همانطور که می دانید، پورت سریال دارای 3 سیم به نام های RX و TX و GND می باشد.

همچنین ماژول ESP8266 هم این پایه ها را دارد که باید GND ماژول به GND پورت سریال وصل شود و پایه های RX و TX هم به صورت ضربدری به هم متصل شوند (یعنی RX ماژول به TX پورت و TX ماژول به RX پورت)

فقط تغذیه ماژول یادتان نرود !!!!!!

برای ارسال فرمان به ماژول ابتدا باید در نرم افزار گزینه send new را بزنید و سپس فرمان مورد نظر را در کادر Data input بنویسید و گزینه send  را بزنید.

با این کار فرمان مورد نظر به ماژول ارسال می شود و ماژول طبق فرمان دریافتی پاسخی را برای شما ارسال می کند که در کادر اصلی نرم افزار نشان داده می شود.

فرمان های معرفی شده در ماژول بسیار زیاد هستند که ما به تعدادی از آنها که از همه پرکاربردترند اشاره می کنیم و در مطالب بعدی به شرح هر کدام خواهیم پرداخت:

 
ATCommands

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.