عکس پیش‌فرض نوشته

پروفی باس موفق ترین باس باز در محیط کارخانه (فیلدباس) می باشد و می تواند در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

 
profibus

اجزا و تجهیزات گوناگون کنترل و خودکاری نظیر PLCها، HMIها، حسگرها و عمل کننده ها قادرند از طریق این باس به ارتباطات و همکاری با یکدیگر بپردازند. با توجه به استاندارد بودن پروفی باس، بر اساس استاندارد اروپایی EN50170 استفاده کننده با اطمینان خاطر می تواند قطعات استاندارد ساخت سازندگان گوناگون را به آن متصل سازد که این همان معنای باز بودن می باشد.

پروفی باس یک فیلدباس سریال است که قادر به تشخیص عناصر Master و Slave می باشد.

عنصر Master عنصری است که نقل و انتقال داده را در باس کنترل می کند. Master می تواند راسا باس را اشغال نموده و به نقل و انتقال داده در شبکه بپردازد، بدون آنکه درخواستی را در این زمینه دریافت کرده باشد.

در اصطلاح شبکه های صنعتی گاهی به جای Master از عبارت Active Station استفاده می شود.

PLCها و PCها مثال هایی از ایستگاه های فعال متداول می باشد.

Slave را در اصطلاح شبکه های صنعتی گاهی Passive Station نیز می گویند.

Slave بدون اجازه Master مجاز به اختیار گرفتن باس و نقل و انتقال داده نیست. در واقع برده فقط می تواند دریافت داده را تایید و یا در صورت اجازه Master داده را برای وی ارسال کند.

Slave های متداول در شبکه های صنعتی، حسگرها، عمل کننده ها، راه اندازها، Operator Panel و …. می باشد.

 

فن آوری پروفی باس بر حسب نوع و پیچیدگی کاربرد به سه دسته تقسیم می شوند:

PROFIBUS-FMS :

پروفی باس FMS افق گسترده ای از کاربردها و قابلیت های ارتباطات با داده های تناوبی یا غیرتناوبی را فراهم می آورد. پروفی باس FMS بر اساس استاندارد EN50170 استوار است و برای ارتباط با اجزاء پیچیده تر محوطه طراحی شده و امکان بکارگیری در شبکه سل های کوچکتر (حدود 10 الی 15 ایستگاه) و سرعت تبادل داده تا حدود 1.5 مگابیت در ثانیه را دارد.

 

PROFIBUS-DP :

پروفی باس DP ضابطه ای است که برای سرعت های بالای تبادل داده بهینه سازی شده است و اساسا به منظور ارتباطات بین سیستم های خودکار و واسطه های توزیع شده در محوطه بکار می رود.

ویژگی های خاص پروفی باس DP را می توان زمان پاسخ دهی بسیار کوتاه، ایمنی در برابر نویز و کاهش بسیار زیاد هزینه به جهت ارتباط سریال (به جای موازی) دانست.

ایستگاه های I/O توزیع شده درست مانند I/O های اصلی (مانند PLCها) بدون نیاز به هرگونه برنامه اضافی نشانی دهی می شود.

پروفی باس DP بر اساس استاندارد EN50170 طراحی شده و قادر به ایجاد ارتباط با سرعت 12 مگابیت در ثانیه است.

 

PROFIBUS-PA :

پروفی باس PA شبیه به PROFIBUS-DP است اما بر اساس استاندارد IEC11582 برای برای ارتباطات در محیط های ذاتا امن طراحی شده است.

به عنوان مثال در صنایع شیمیایی و نفت و گاز به گونه ای وسیع از این نوع باس استفاده می شود.

رنگ پوشش کابل در این نوع استاندارد آبی کم رنگ است که با سایر استانداردهای پروفی باس متمایز می باشد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.